کد مطلب:193246 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:109

حسن افضل است یا حسین؟
1- زید شحام گوید: به امام صادق - علیه السلام - گفتم: كدام یك افضل و برتر است: حسن یا حسین - علیهماالسلام -.

حضرت فرمود: فضل اولی ما بسان فضل آخری ما است، و فضل آخری ما بسان فضل اولی ما است، و هر كدام دارای فضل مخصوص به خود است.

گفتم: فدایت شوم، جواب را گسترده تر و واضحتر برایم بگو، به خدا قسم من سؤال نكردم مگر برای اینكه می خواهم معرفت بیشتری به شما پیدا كنم.

حضرت فرمود: ما از یك درخت پاكیزه هستیم (یعنی ریشه و اصل ما یكی



[ صفحه 282]



است) خداوند ما را از عنصر واحدی آفرید، فضل ما از ناحیه ی خدا است، و علم و دانش ما از خدا است، و ما امینان او بر بندگان و مخلوقینش هستیم، و دعوت كنندگان به دین و آئین او می باشیم، و حاجبان (و وسائل) میان او و بندگان او هستیم، آیا می خواهی برایت اضافه كنم ای زید.

گفتم: بله.

حضرت فرمود: خلقت ما یكی است، و علم ما یكی است، و فضل ما یكی است، و همگی ما نزد خداوند متعال یكی هستیم.

گفتم: خبر ده مرا از عددتان (چند نفر هستید)؟

حضرت فرمود: ما دوازده نفر هستیم همین طور اطراف عرش خدا بودیم از ابتدای خلقتمان، اول ما محمد و وسطی ما محمد و آخری ما محمد است. [1] .

2- هشام بن سالم گوید: به امام صادق - علیه السلام - گفتم: امام حسن - علیه السلام - افضل است یا امام حسین - علیه السلام -؟

حضرت فرمود: امام حسن - علیه السلام - افضل است از امام حسین - علیه السلام -.

گفتم: پس چرا امامت به اولاد امام حسین - علیه السلام - اختصاص یافته است، و اولاد امام حسن - علیه السلام - از آن بهره ای ندارند؟ [2] .

حضرت فرمود: خداوند (به خاطر حكمتی) خواست این سنتی را كه در مورد هارون و موسی اجرا نمود در مورد حسن و حسین - علیهماالسلام - نیز جاری كند.

مگر نمی بینی كه هر دو (موسی و هارون) در نبوت شریك بودند همان طوری كه حسن و حسین - علیهماالسلام - در امامت شریك بودند، با این حال خداوند عزوجل نبوت را در فرزندان هارون قرار داد و در فرزندان موسی قرار نداد، گر چه موسی از هارون افضل و برتر بود.

گفتم: آیا دو امام می تواند در یك زمان باشد؟



[ صفحه 283]



حضرت فرمود: خیر، مگر اینكه یكی از آن دو ساكت و مأموم برای دیگری باشد، و دیگری ناطق و امام و پیشوای دیگری باشد، و اما اینكه هر دو امام ناطق فعال در زمان واحد باشند خیر (چنین چیزی نمی شود).

(وجعلها كلمة باقیة فی عقبه) [3] .

گفتم: آیا امامت در دو برادر پس از حسن و حسین - علیهماالسلام - ممكن است واقع شود. (یعنی دو برادر امام باشند مانند حسنین - علیهماالسلام -)؟

حضرت فرمود: خیر، این امامت فقط در امام حسین - علیه السلام - جاری است.

سپس همین طور در اعقاب اعقاب، و اعقاب اعقاب ایشان تا روز قیامت.

(مراد از اعقاب اعقاب همان امامان نه گانه هستند تا حضرت مهدی عجل الله فرجه، زیرا پس از ایشان دیگر امام معصومی نیست). [4] .


[1] المحتضر للشيخ حسن بن سليمان: 159، بحارالأنوار: ج 25 ص 363 ح 23.

[2] في المصدر: ان الله تبارك و تعالي لم يرد بذلك الا أن يجعل.

[3] سوره ي زخرف آيه ي 28.

[4] اكمال الدين: 232، بحارالأنوار: ج 25 ص 249 ح 1.